هیپوگلایسمی شدید و افزایش خطر حملات قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع2

24 سپتامبر 2014- افراد مبتلا به دیابت نوع2 که دارای سابقه ی هیپوگلایسمی شدید هستند در معرض خطر زیاد حملات قلبی و سایر وقایع قلبی عروقی هستند. این نتایج از مطالعه ی دیابت نوع2 ادینبورگ بدست آمده است،هدف این تحقیق ارزیابی خطر تعدادی از عوارض دیابت در افراد 60 تا 75 سال بود. 78 نفر از افراد شرکت کننده در این تحقیق در طول یکسال هیپوگلایسمی شدید را تجربه کردند. هیپوگلایسمی شدید به معنای کاهش خطرناک قند خون به میزانی است که نیاز به درمان بیمار توسط افراد دیگر وجود دارد. هیپوگلایسمی شدید یکی از عوارض کوتاه مدت دیابت است که تنها در افرادی رخ می دهد که تحت درمان با داروهای قوی دیابت نظیر انسولین، سولفونیل اوره یا رگولاتورهای گلوکز غذا قرار دارند.

در این تحقیق شرکت کنندگان به مدت 4 سال تحت نظارت بودند. در مجموع 99 شرکت کننده یک واقعه ی قلبی عروقی اصلی را در این مدت تجربه کردند.

محققان دریافتند وقوع حمله ی قلبی در طی این 4 سال در بیمارانی که دارای سابقه ی هیپوگلایسمی شدید بودند 4 برابر بیش از بیمارانی است که تجربه ی هیپوگلایسمی شدید را در این مدت نداشتند، به عبارت دیگر، خطر کل حوادث قلبی عروقی در افرادی با سابقه ی هیپوگلایسمی شدید بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

این تحقیق شواهدی را فراهم کرد که از شواهد قبلی درباره ی ارتباط کاهش شدید و فشرده ی هموگلوبین A1C  بوسیله ی درمان دارویی قوی با افزایش خطر مرگ و میر، حمایت می کند.

پیام اصلی این تحقیق اینست که کاهش دراز مدت قندخون می تواند خطر هیپوگلایسمی را کاهش داده و برای سلامت افراد فوایدی را بهمراه داشته باشد، مشکل زمانی رخ می دهد که کاهش هموگلوبین A1C  از طریق درمان شدید دارویی با هیپوگلایسمی شدید همراه باشد. این نتایج در افراد مبتلا به دیابت نوع1 نیز مشابه بود در این افراد هیپوگلایسمی شدید با افزایش خطر حوادث قلبی عروقی همراه بود.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/sep/severe-hypos-increase-the-risk-of-heart-attacks-in-type-2-diabetes-97022452.html